Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 24 maj 2017

2006 Louis Roederer Brut Nature

(67 % pinot noir, 33 % chardonnay)

5 mars 2017 (hos Martin & Emma)

Louis Roederer Brut Nature bygger på ett samarbete mellan Louis Roederer och designern Philippe Starck. Hittills har det hunnit släppas två årgångar av detta vin, 2006 och 2009, och nästa som står på tur är 2012. Det som framförallt utmärker denna champagne är så klart avsaknaden av dosage, men den görs dessutom på ett helt annat basvin än det som används till den vanliga årgångschampagnen. Blandningen består av två tredjedelar pinot noir och en tredjedel chardonnay och samtliga druvor kommer från biodynamiskt odlade vingårdar (i Cumières, Hautvillers och Vertus). Man har för övrigt valt att buteljera den här champagnen med lägre tryck, fyra och en halv atmosfärer istället för sex som är brukligt. Totalt gjordes det 60 000 flaskor av årgång 2006. Den här flaskan blev degorgerad i december 2014.

Den här dracks vid en blindprovning med några vinvänner i Simrishamn och jag lyckades med konststycket att gissa rätt på vilken champagne det var i glaset – trots att jag inte druckit den tidigare. Det här var dessutom det andra vinet jag spikade samma eftermiddag – det första var Leclerc Briant Cuvée Divine 1996! Jag passar på att skriva det här, för det kommer förmodligen aldrig hända igen! Den här gången berodde det uteslutande på uteslutningsförmåga. Jag tyckte mig känna igen husstilen och relaterade den till Louis Roederer. Och eftersom det var helt uppenbart att det var en champagne utan dosage – den knastertorra ”naturliga” smaken avslöjade det – kunde det egentligen bara handla om Louis Roederer Brut Nature! Den enda frågan som återstod var därmed om det var 2006 eller 2009. Jag tänkte först att det borde handla om 2009:an eftersom den kändes så ung och oförlöst, men eftersom Martin, som bjöd på champagnen, råkade nämna att han köpt den för ungefär ett år sedan – då 2009:an ännu inte hunnit släppas – fanns det helt plötsligt bara ett enda vin i hela världen som det kunde vara i glaset: 2006 Louis Roederer Brut Nature!

Den kommer att bli riktigt bra vad det lider, men behöver helt klart lagras längre för att komma till sin rätt!

Doft: Brödig och fruktig doft med inslag av persika, äpplen, brioche och citrus.

Smak: Mycket frisk, något fruktig och framförallt mycket torr och mycket ung. Citron, vit persika, gröna äpplen och grapefrukt.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2020-2026


2 kommentarer:

  1. Hur tror du att 2009:an är i jämförelse? Baserat på dina allmänna intryck av årgångarna 2006 och 2009.

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    /David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej David!

      Rent generellt är 2009 en klart svagare årgång än 2006, men i det här fallet behöver inte skillnaden vara så stor. Biodynamiskt/ekologiskt odlade druvor brukar nämligen inte visa upp lika kraftiga årgångsvariationer som konventionellt odlade druvor. Med det sagt skulle jag dock tro, baserat på mina allmänna intryck av årgångarna, att 2009:an utvecklas snabbare och att 2006:an har bäst lagringspotential. Idag gissar jag att de båda champagnerna är hyfsat likvärdiga men om tio år kommer 2006:an vara det största vinet!

      Trevlig helg!

      Radera