Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 26 juni 2017

2002 Egly-Ouriet Millésime

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

23 april 2017 (hos Martin & Emma)



Egly-Ouriets årgångschampagne är bland de bästa champagner som finns och 2002:an borde, åtminstone på pappret, vara en av de bästa årgångarna av denna champagne. Francis Egly själv lär ha sagt om 2002 att ”det är den typen av årgång man skulle vilja uppleva varje år”!

Gjord på ekfat (varav 25 % nya) och utan malolaktisk jäsning. Degorgerad i januari 2012, efter 102 månaders lagring på jästfällningen. Mycket låg dosage – sannolikt nära noll.

Den här champagnen serverades blint vid en provning med några vinvänner i Simrishamn. Jag kände mig först väldigt osäker på vad det kunde vara i glaset. Men när Martin som tog med flaskan gav ledtråden att det handlade om en ”A-by”, d v s att producenten och/eller druvorna kom från en by som börjar på A, gissade jag direkt på Ambonnay. Jag tyckte att den kraftfulla stilen talade för Ambonnay, även om Aÿ också hade varit en rimlig gissning. Jag var under alla omständigheter helt säker på att han inte syftade på chardonnaybyn Avize – och sedan finns det inga andra kända champagnebyar som börjar på A! När Martin väl bekräftat att det handlade om Ambonnay gissade jag ganska snart på Egly-Ouriet, efter att ha uteslutit producenter som Déthune, Marguet och Ledru. Jag klarade dock inte av att gissa årgången. Jag trodde det var en äldre champagne och den kändes absolut inte som 2002!

Det här är helt klart en fantastisk champagne, men jag misstänker att flaskan som vi provade utsatts för dålig lagring – och att champagnen därmed utvecklats snabbare än vad som är optimalt. Till en början kändes den både viril och härligt utvecklad, men den tappade dessvärre en del i intensitet efter längre tid i glaset och kändes ganska snabbt lite trött.

Doft: Fantastisk, utvecklad och komplex doft med fatkaraktär och tydligt oxiderade toner. Inslag av smör, fullkornsbröd, nötter, mogna gula äpplen, honung och lakrits.

Smak: Utvecklad, frisk och mycket torr. Jag lokaliserar främst mogna äpplen och mogen citrus med viss skalbeska.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2017-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar