Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 24 juni 2017

2004 Comtes de Champagne

(100 % chardonnay)

20 april 2017 (hemma)



Comtes de Champagne, Taittingers prestigecuvée, är alltid en stor upplevelse och 2004:an är inget undantag. Den är gjord på chardonnay från grand cru-byarna Avize, Le Mesnil-sur-Oger, Oger och Chouilly. Fem procent av vinerna lagrades fyra månader på nya ekfat. Dosage på 9 g/l. Flaskan köpt på Systembolaget i april 2013.

Champagnen dricks över två dagar. Till en början är den lite fadd och oförlöst, men den vaknar till liv efter ett par timmar. Och dagen efter är den riktigt, riktigt bra! Den kommer dock att vinna på ytterligare lagring.

Doft: Något utvecklad. Tydligt rostade toner till en början, som dock mattas efter hand. Inslag av rostat bröd, smör, citrus, gul frukt, kex och rostade nötter.

Smak: Frisk, fruktig, torr och relativt koncentrerad. Tydlig dosage! Till en början mest grapefrukt, lime och vit persika. Dagen efter känns den tydligt utvecklad och bjuder på söt citrus, gula äpplen och persika.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2020-2030

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar