Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 21 oktober 2017

2008 André Jacquart Millésime Experience

(100 % chardonnay)

5 augusti 2017 (hemma)



Det här är en champagne som med allra största säkerhet kommer att utvecklas till ett underbart vin – om man bara har några års tålamod! På papperet är förutsättningarna närmast optimala: en champagne som varit fantastisk i tidigare årgångar i kombination med monsterårgången 2008! Det här är dock en årgång som kommer att behöva mer tid för att vakna till liv jämfört med tidigare utgåvor av denna champagne. Den är helt klart mycket klunkvänlig redan idag, men med tanke på hur den bör prestera efter några års lagring är det närmast vansinnigt att öppna dessa flaskor nu!

Degorgerad i november 2015. Dosage på ca 3 g/l. Flaskan köpt på Systembolaget i december 2016.

Champagnen dricks över tre dagar och fortsätter hela tiden att utvecklas i en positiv riktning. Doften förändras och smaken blir mer och mer koncentrerad ju längre tiden går!

Doft: Komplex, brödig och fruktig doft med inslag av citrus, smör, hasselnötter, lite ek och svarta vinbär. Senare även tvål och hyacint. Ännu senare rostade toner och rostat bröd.

Smak: Mycket frisk och mycket torr smak av citron, lime och gula äpplen med viss skalbeska. Fin koncentration men samtidigt något oförlöst. Hög syra.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2022-2030

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar