Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 17 mars 2018

1989 Veuve Clicquot Vintage Cave Privée

(66 % pinot noir, 34 % chardonnay)

29 december 2017 (hemma)



Cave Privée är samlingsnamnet på sendegorgerade flaskor av Veuve Clicquots årgångschampagner. Till skillnad från många andra producenter, som i regel börjar sälja sina sent degorgerade flaskor ganska snart efter degorgering, brukar Veuve Clicquot ha den goda smaken att låta flaskorna ligga lång tid ”på korken” innan de släpps till försäljning. Det innebär att de i regel är drickklara direkt! Den här 89:an, degorgerad i maj 2010, släpptes på Systembolaget nu i december.

Dessvärre är flaskan dålig! Den är inte uppenbart korkskadad, men smaken är fadd och den beter sig inte alls som man kan förvänta sig.

Man kan ha många åsikter om det svenska alkoholmonopolet, men en sak som är bra med Systembolaget är att det sällan är några problem att reklamera en dålig flaska. Sagt och gjort, flaskan lämnas tillbaka och byts mot en ny av samma sort. Hur den smakar ber jag att få återkomma till i ett senare inlägg…

Betyg idag: 0

Sannolikt bäst: ?

2 kommentarer:

  1. Upptäckte detta inlägg strax efter att jag hade lagt en beställning hos Systembolaget. Tråkigt med den dåliga flaskan, och det vore ju ännu värre om det gällde fler än bara detta exemplar. Vore väldigt intressant att få en uppdatering på din nya flaska och hur den smakade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har hört att det varit en del flaskvariation när det gäller den här, så min flaska var dessvärre inte det enda dåliga exemplaret. Det kommer ett inlägg om min nya flaska inom kort! :)

      Radera