Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 14 april 2018

1994 Comtes de Champagne

(100 % chardonnay)

1 februari 2018 (hemma)



Som svensk minns man sommaren 1994 med glädje – fantastiskt väder och VM-brons i fotboll! I Champagne såg också det mesta bra ut, ända fram till skörden som till stora delar förstördes av mycket regn. Många producenter avstod därför från att göra årgångschampagne detta år och idag känns 1994 som en ganska udda årgång som man endast mycket sällan stöter på. På Taittinger ansåg man dock att man hade tillräckligt bra druvmaterial för att göra en Comtes de Champagne och jag tycker inte vi ska klandra dem för det! Vad jag minns har jag bara druckit en enda 94:a tidigare, en härlig Drappier Rosé, så man är naturligtvis nyfiken på hur denna Comtes kan prestera.

Jodå. Doften är utvecklad och fantastisk, men smaken känns knuten och förvånansvärt ung. Hade det inte varit för den gamla etiketten och korkens form hade jag trott att det handlade om en sent (och nyligen) degorgerad flaska! Sammanfattningsvis blir omdömet ändå mycket, mycket bra! Nära 90 poäng.

Doft: Fantastisk! Utvecklad, komplex, brödig och lite jordig doft med massor av jordgubbssylt! Dessutom inslag av kex, lite fat, mogna äpplen, apelsinskal och gräddkola. Med mer luft och högre temperatur uppstår härligt blommiga toner!

Smak: Klart återhållsam till en början. Därefter känns den något eldig och bjuder samtidigt på tydligt gröna toner. Gröna äpplen, citrus och hasselnötter. Påtaglig syra. Med mer luft känns den mer utvecklad, men jag upplever den ändå som förvånansvärt ung!

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2014-2021?

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar