Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 30 april 2018

1996 Bruno Paillard Nec Plus Ultra

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

22 februari 2018 (hemma)



På pappret ska Nec Plus Ultra – Bruno Paillards ansats att skapa den perfekta champagnen – från den stora årgången 1996 vara en fullständigt magisk champagne. Men den här flaskan känns lite stökig och klart obalanserad till en början. Det är först dagen efter den öppnades som den börjar bete sig i närheten av vad man förväntar sig. Då är den fantastisk. Champagen behöver således mycket luft för att komma till sin rätt, men paradoxalt nog känns det sedan som att luften går ur den ganska snabbt för innan flaskan tar slut hinner den visa upp vissa trötthetstecken. Jag väljer att tro att det här är en svag flaska av denna champagne – även om den hinner visa upp vissa tecken på storhet i nivå med vad jag upplevt av tidigare årgångar.

Jäst på små ekfat och därefter buteljerad i juli 1997. Degorgerad i januari 2009. Dosagen uppgår till 6 g/l, vilket är något högre än för tidigare årgångar. 6 523 flaskor producerade.

Doft: Mogen, komplex och något blommig doft med fatkaraktär och lite sherrytoner. Till en början inslag av bokna äpplen och en ton av hyacint. Dagen efter även bivax, gräddkola och lite hallon.

Smak: Utvecklad, mycket frisk och torr smak med tydliga sherrytoner. Syrliga äpplen, citron, persika och äppelskal. Klart obalanserad till en början. Mycket lång och något eldig eftersmak. Dagen efter har den lugnat ner sig och känns mycket mer balanserad. Då hittar jag även hallon och andra röda bär.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2016-2021?

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar