Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 18 april 2016

1996 Comtes de Champagne

(100 % chardonnay)

1 april 2016 (hemma)

Taittingers Comtes de Champagne är en av de bästa champagner som finns. Det påminns man inte minst om när man dricker den underbara 96:an! Det här är en stor champagne redan idag och den kommer tveklöst att fortsätta utvecklas i många år till. För samtidigt som den känns tydligt utvecklad är den fortfarande oerhört vital. Jag drack flaskan över två dagar och den är ännu bättre dag två; doften är mer intensiv då och smaken ännu mer koncentrerad! Flaskan köpt på Systembolaget i juni 2006.

Doft: Intensiv, utvecklad, komplex och kryddig doft med rostade toner. Inslag av rostade hasselnötter, popcorn, kakao, rostad brioche, honung, nektar, gula äpplen och nougat.

Smak: Underbart koncentrerad, frisk, syrlig och utvecklad. Det är massor av gul frukt samt söt citrus, gräddkola, apelsinskal och äppelskal. Hög syra. Lång, torr och aningen bitter eftersmak.

Betyg idag: 96

Sannolikt bäst: 2018-2028

Tidigare intryck av denna champagne:




Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar