Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 19 april 2018

2006 Egly-Ouriet Millésime

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

9 februari 2018 (hemma)



Egly-Ouriets årgångschampagner håller hög klass och den här 2006:an är inget undantag. Den är dock ung i dagsläget och behöver sannolikt vila i fem år till innan den presterar på topp!

Champagnen är jäst och lagrad på ekfat. Dessutom framställd utan malolaktisk jäsning samt utan filtrering och klarning. Den här flaskan blev degorgerad i maj 2016 efter 106 månaders lagring på jästen. Dosagen uppgår till 2 g/l.

Köpt på Systembolaget (beställningssortimentet) i september 2017, där den (liksom årgång 2005) fortfarande finns tillgänglig. Även 2007:an har hunnit släppas, men den har den svenska importören inte tagit hem än.

Doft: Brödig och komplex. Den känns mångsidig, men samtidigt relativt diskret. Inslag av brioche, sten, kex, champinjoner och röda bär. Efter någon timme framträder något blommiga toner med inslag av kamomill. Ännu senare även nötter.

Smak: Frisk och mycket torr. Härligt ren, men fortfarande väldigt ung. I första hand gröna äpplen, citron och hasselnötter. Senare även lite omogna röda bär.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2023-2029

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar