Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 16 maj 2018

1996 Delamotte Blanc de Blancs Millésime

(100 % chardonnay)

4 mars 2018 (hemma)



Magnum. Varje gång man dricker en magnumflaska säger man samma sak: man borde alltid dricka champagne på magnum! Dels är det en festligare känsla med en stor flaska, men framförallt utvecklas innehållet långsammare vilket leder till en bättre champagne i slutändan! Den här flaskan är ännu ett bevis på det. Delamotte 1996 på magnum är en underbar champagne, full av kraft och helt utan ålderskrämpor! Flaskan dricks över tre dagar och under den perioden behåller den sin spänst och blir bättre och bättre ju längre tiden går.

Jag köpte den här flaskan på Systembolaget i juni 2006. Jag har tidigare skrivit om 2002:an av denna champagne, då jag även gjorde en kort presentation av huset Delamotte. Det inlägget hittar man här. Aktuell årgång idag är 2007, men ett årgångsbyte till 2008 är nära förestående.

Doft: Utvecklad, kraftfull och mycket fruktig. Massor av mango med inslag av mogna gula äpplen, vit choklad och citrus.

Smak: Utvecklad, koncentrerad, fruktig, frisk och torr smak av mango och annan tropisk frukt samt citron och lime.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2015-2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar