Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 4 november 2017

2002 Delamotte Blanc de Blancs Millésime

(100 % chardonnay)

16 augusti 2017 (hemma)



Delamotte känns som en ganska förbisedd producent – inte minst av mig själv. Jag kan inte riktigt svara på varför det är så, men faktum är att det här är mitt första inlägg på bloggen om det anrika huset från Le Mesnil-sur-Oger!

Delamotte grundades redan 1760 av François Delamotte och är därmed det sjätte äldsta champagnehuset. Huset ägs numera av Laurent-Perrier och är dessutom sammanslaget med grannhuset Salon. Det sammanslagna bolaget Salon Delamotte fortsätter dock att arbeta med båda varumärkena parallellt och jag väljer att behandla dem som två separata hus. Det är dock rimligt att anta att bolagets bästa druvor, från 40 hektar egna odlingar och ett stort antal kontrakterade odlare, regelmässigt hamnar i flaskor som det står Salon på medan Delamottechampagnerna bygger på det överblivna druvmaterialet. Omvänt gäller givetvis att under år som Salon inte släpps så används alla druvor för att göra Delamotte! Dock tenderar man att göra årgångschampagner från Delamotte under samma år som man gör Salon, så årgångschampagnerna från Delamotte gynnas inte av denna konstellation. Det enda året sedan husen slogs samman som man gjort en Delamotte Millésime och inte Salon var 1993.

Salon 2002, som släpptes 2014, kommer att behöva lagras länge till för att nå sin potential. Delamotte 2002, som det här inlägget alltså handlar om, befinner sig i en helt annan fas. Den här champagnen är mycket, mycket bra redan idag! Samtidigt vinner den sannolikt på ett par års ytterligare lagring.

Champagnen är gjord på chardonnay från de högt rankade grand cru-byarna Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Cramant och Avize. Gissningsvis blev den här flaskan degorgerad 2010 eller möjligen något år senare. Köpt på Les Delices Champenoises, en av vinaffärerna vid katedralen i Reims, i juli 2017. Aktuell årgång idag är dock 2007.

Doft: Utvecklad och komplex doft med rostade toner och inslag av gummi, brioche, honung, sten, smör och jäst. Senare även hasselnötter och persika.

Smak: Mycket frisk, tydligt torr, komplex och något utvecklad. Smörkola, grapefrukt, gröna äpplen, lakrits och limeskal. Sedan även persika. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2019-2027

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar