Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 6 maj 2016

2002 Leclerc Briant Cuvée Divine

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

16 april 2016 (hemma)

Årgångschampagnen Divine från Leclerc Briant släpptes endast under exceptionella år och höll alltid hög klass. Och 2002:an var givetvis inget undantag. Den gjordes på chardonnay och pinot noir från husets egna odlingar i Cumières, Dizy, Damery och Hautvillers. Efter Pascal Leclerc Briants plötsliga bortgång 2010 och den följande ombildningen av huset – samtliga vingårdar såldes till framförallt Louis Roederer och Lanson medan två amerikanska investerare köpte anläggningen i Épernay inklusive varumärke och champagnelager – har de nya ägarna lanserat en soleravariant av Divine. Det känns därför högst osäkert om det blir fler årgångar av årgångschampagnen Divine efter 2004.

Divine 2002 är en fantastisk champagne. Det är också den mest utvecklade 2002:an jag druckit! Det visar att tidigt degorgerade flaskor från årgången faktiskt börjar bli fullt drickmogna nu. Flaskan köpt från Systembolagets beställningssortiment i oktober 2014. Dosage på 6 g/l.

Doft: Underbar! Mogen, komplex och kryddig doft med inslag av mogna äpplen, apelsin, anis och viol.

Smak: Utvecklad, frisk och kryddig smak av äpplen, apelsin, lime och limeskal.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2016-2023



Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar