Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 28 maj 2017

2005 Pierre Péters Les Chétillons

(100 % chardonnay)

11 mars 2017 (hemma)

Les Chétillons är Pierre Péters finaste champagne och den görs på chardonnay från gamla stockar i vingården Les Chétillons i hembyn Le Mesnil-sur-Oger. Dosage på 4-5 g/l.

Det här är mycket bra, men samtidigt helt klart en svag årgång av denna champagne. Den som till äventyrs har några flaskor kvar behöver dock inte ha särskilt bråttom att dricka dem. Flaskan köpt på Leisner Wine i Köpenhamn i juli 2015.

Doft: Utvecklad, komplex och gräddig doft med tydliga sherrytoner och inslag av citrus, krita, mandlar, brioche, kex och svamp.

Smak: Utvecklad, frisk och gräddig. Citrus, äpplen och lite gräddkola.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2019-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar