Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 15 maj 2016

Jacquesson Cuvée no 736

(53 % chardonnay, 29 % pinot noir, 18 % pinot meunier)

28 april 2016 (hemma)

Cuvée 736 är den nionde upplagan sedan Jacquesson beslutade sig för att numrera sin standardchampagne – i syfte att lyfta fram olikheterna man får när man siktar på att göra en så bra champagne som möjligt istället för ett standardvin som smakar likadant år efter år. 736:an är till 66 procent baserad på den fantastiska årgången 2008 och till 34 procent på reservviner från 2007, 2006 och 2005. Degorgerad i mars 2013. Dosage på endast 1,5 g/l. Flaskan köpt på Systembolaget i februari 2014. Just nu är det Cuvée 738 som finns tillgänglig.

Det är två år sedan jag drack 736:an senast och då konstaterade jag att den hade stor potential men var i behov av ytterligare lagring. Idag känns den fortfarande ung. Den har ännu inte tagit fart och behöver helt klart lagas längre! Flaskan dracks över två dagar och först under andra dagen visar den upp viss utveckling.

Doft: Komplex, brödig och riktigt trevlig doft med rostade toner och med inslag av hasselnötter, äpplen, päron, jäst, kaffe och kex. Den del av innehållet som sparas till dagen efter levererar även en del ingefära, mandlar och marsipan.

Smak: Mycket frisk, mycket torr och fortfarande ung. Första kvällen hittar jag inte så mycket mer än citron, gröna äpplen och omogna röda bär. Dagen efter dyker det även upp lite mandelmassa. Hög syra.

Betyg idag: 85(++)

Sannolikt bäst: 2020-2026

Tidigare intryck av denna champagne:





Mina intryck av andra viner i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar