Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 14 maj 2018

1989 Veuve Clicquot Vintage Cave Privée

(66 % pinot noir, 34 % chardonnay)

2 mars 2018 (hemma)



Cave Privée är samlingsnamnet på sendegorgerade flaskor av Veuve Clicquots årgångschampagner. Till skillnad från många andra producenter, som börjar sälja sina sent degorgerade flaskor ganska snart efter degorgering, brukar Veuve Clicquot ha den goda smaken att låta flaskorna ligga lång tid ”på korken” innan de släpps till försäljning. Det innebär att champagnerna är drickmogna direkt när de släpps. Den här 89:an, degorgerad i maj 2010, släpptes på Systembolaget i december 2017. Dosagen uppgår till 6 g/l, vilket gissningsvis är lägre än vad den ursprungliga degorgeringen av 1989 Veuve Clicquot hade.

Jag drack en första flaska av den här champagnen i december, men den var dessvärre dålig. Därför är det med viss nervositet och revanschlusta jag öppnar den här buteljen! Men den är lyckligtvis bra och beter sig precis som man kan förvänta sig; den är balanserad och känns perfekt utvecklad idag. Till en början är den förvisso lite lågmäld, men intensiteten ökar efter hand. Den är mycket bra, men inte lika bra som systervinet 1989 Veuve Clicquot Vintage Rosé Cave Privée (som jag skrev om här)!

Doft: Komplex och utvecklad doft med rostade toner. Inslag av jäst, bakverk, rostade hasselnötter, rostat bröd, krut, bokna äpplen, grädde, lite kaffe samt aprikos.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr. Gula och gröna äpplen, persika, citron, hasselnötter, lite aprikos samt äppelskal.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2015-2019

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar av Veuve Clicquots ”vanliga” vintage:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar